HLR - HjärtochLungRäddning

Jag och Jennifer diskuterade HLR igår då vi åkte till hennes föräldrar för en kvällspromenad med deras två labradorer. Jag har fortsatt fundera över det även idag, så jag tänkte skriva av mig lite här.

Vad skulle ni göra om en person plötsligt ramlade ihop framför er på stan? Kan alla HLR?

Vi har vänner, familjemedlemmar som själva har sagt att de inte kan utför HLR och det är skrämmande. Men vems fel är det? Skolorna? Eget ansvar?
Även om många skolor faktiskt har kurser i HLR så utvecklas metoderna med jämna mellanrum. Jag tycker att alla arbetsgivare oavsett yrke och kategori ska vidareutbilda sina anställda. Jag tycker även att kommunerna ska anorda kurser som man kan anmäla sig till gratis!

Både jag och Jennifer är utbildade undersköterskor och vi funderade på hur man reagerar om någon drabbas av hjärtstillestånd. Blir man stående i chock eller är man den som först springer fram för att hjälpa till?
Förhoppningsvis springer man fram och hjälper till men det är ju inte samma situation som när man kliver innanför jobbets dörrar.
Man får hoppas att man slipper vara med om en sådan situation överhuvudtaget men OM det skulle hända är det ju jätteskönt att veta HUR man ska bära sig åt.



I eftermiddags ringde de från ett fritids som jag jobbar på och frågade om jag kunde tänka mig att jobba imorgon. Jag ska ju jobba hela helgen + måndag, tisdag så det är alltid skönt att vara lite ledig innan man går på ett sånt schema men va fan? Man lever bara en gång :)
Klart man ställer upp! =)
För 10 minuter sedan ringde de från mitt andra jobb och undrade om jag jobbar i helgen eller om jag kan tänka mig att jobba där. Det var tungt men jag var tvungen att säga nej! Det är aldrig kul, särskilt inte då man trivs så oerhört bra där man jobbar. Hoppas på fler tillfällen.
Jag ska ju redan jobba i helgen och jag trivs jättebra på alla mina ställen där jag jobbar!

Nu ska jag ta mig upp från soffan, koka lite gröt tänkte jag..är egentligen mätt efter min lunch fortfarande men vill inte äta för sent!
Vilka I-lands problem man kan ha såhär på en torsdag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0